Raka vägen mot en bättre morgondag

Vi vill gärna ge dig en möjlighet att lära känna våra medarbetare lite bättre. Och få en inblick i vad de gör om dagarna, vad det är som driver dem och hur de ser på att vara experter på bättre morgondagar. De finns över hela världen och även om deras uppdrag kanske skiljer sig åt, så har de viljan att förbättra och optimera saker gemensamt.

Först ut är Hjalmar Hallberg, en av våra många morgondagsexperter. Han beskriver sig själv som en ingenjör som har förmånen att få jobba som ingenjör. Hjalmar tog examen, som civilingenjör inom maskinteknik med inriktning design, för sju år sen och har jobbat som konstruktör sedan dess. Uppdragen och arbetsgivarna har varierat under åren men efter lovord och rekommendationer från tidigare kollegor är det sedan två år, på Sigma Industry som Hjalmar lever ut sitt ingenjörskap.

Hjalmars första Sigmajobb var ett uppdrag för Volvo där han ingick i ett team som jobbade med turbosystem i nästa generations förbränningsmotorer i lastbilar. Ett uppdrag som gick ut på att optimera, förbättra effekten på motorerna och samtidigt minska miljöpåverkan. Ett visst virus satte käppar i hjulet för vidare utveckling av förbränningsmotorn och plötsligt hamnar Hjalmar i samma nisch men ändå på rakt motsatta sida. Sedan mars jobbar nu Hjalmar med Elonroad i Lund, ett fantastiskt innovativt företag som har satt sig den på att revolutionera elektrifieringen av bilar. ­– Det är ju fördelen med att jobba som konsult med en mer allmän kompetensprofil. Jag hade ju aldrig fått den här möjligheten, att så snabbt kunna hoppa in på det här äventyret om jag t ex var en specialist på låt säga förbränningsmotorer. Jag är ju en specialist på att optimera, säger Hjalmar.

På Elonroad jobbar Hjalmar i en relativt liten grupp och deras jobb är att se över konstruktion, materialval, tillverkning och transport av systemet. Att ta det från idé, via en storskalig prototyp, till en verklighetsförankring och industrialisering av visionen. Visionen om att kunna bygga in en laddskena för elbilar i vägbanan och därmed erbjuda laddning under färd. – Den här tekniken kan verkligen göra skillnad, säger Hjalmar och berättar entusiastiskt om en framtid utan tunga, dyra och i all ärlighet ganska miljödåliga batterier.

”Den här tekniken kan verkligen göra skillnad.”

Elonroads idé är att lägga ut laddskenor på, eller infällt i vägbanan. Dels på raka sträckor i städer för att ladda stadsbussar men också på motorvägar för att ladda såväl last- som personbilar. Bilar ska sen kunna färdas längs med denna skena och då ladda sin elbil under färd. Systemet bygger på att man, på ett enkelt sätt, ska kunna utrusta dagens elbilar med hårdvara som gör att även de kan ladda på en ”Evolution Road”. Systemen för elöverföring, debitering för användare mm. är alla patenterade. Även elsäkerheten är löst och strömmen är bara på precis under det laddande fordonet. Det höga volttalet i skenan gör att laddningskapaciteten blir större och därmed snabbare och effektivare. Och i framtiden när vi har ett standardiserat system kan bilarna tillverkas med mycket mindre batteri, vilket ger mindre miljöpåverkan, lättare fordon som kräver mindre el för att drivas och möjligheten att bygga in två batterier, som laddas samtidigt. Detta kommer att revolutionera elbilstillverkningen och med mindre batteri kommer elbilarna bli miljövänliga på riktigt.

Elonroad och Hjalmars team har precis invigt 320 meter laddskena i Lund. Denna provsträcka eller Evolution Road som den också kallas, ska användas till att ladda lokalbussar och ska under två år fungera som ett utvärderingsprojekt för Trafikverket som är beställare. Redan under monteringen av Evolution Road fick man kvitto på dess effektivitet. De 10 meter långa sektionerna tog bara 10 minuter att installera, vilket innebär att påverkan på befintlig infrastruktur och trafik kommer vara minimal vid framtida installationer.

Provsträckan kommer under hela tiden även ge Elonroad värdefulla insikter i arbetet med att optimera denna framtidslösning. Hur påverkar det övrig trafik, hur ser slitaget ut, finns det några svaga länkar eller hur blir det vid snöröjning. Många frågor vars svar kommer att hjälpa till att finslipa systemet och göra det redo för serietillverkning.

”Jag drivs av en vilja att hela tiden förbättra och optimera, att göra något som dessutom bidrar till en bättre miljö är väldigt inspirerande.”

Hjalmars arbete på Elonroad är verkligen med och bidrar till en bättre morgondag. – Jag tror det stämmer bra. Jag drivs av en vilja att hela tiden förbättra och optimera, att göra något som dessutom bidrar till en bättre miljö är väldigt inspirerande. Där är jag nog inte unik, vi är många som drivs av det, svarar Hjalmar på påståendet om att det är ingenjörer och bättre teknik som är lösningen på framtidens miljöutmaningar.

Vad innebär löftet om en bättre morgondag för våra morgondagsexperter? – Jag har jobbat för en del olika arbetsgivare men ingen av dem har varit lika framåtsträvande som Sigma. Det finns en inbyggd mentalitet att hela tiden ligga i framkant och att utvecklas. Det var det som lockade över mig initialt. Det och att uppdragen är på en helt annan och mycket mer spännande nivå, säger Hjalmar.

– Jag har inte något specifikt uppdrag eller projekt som jag drömmer om. Det viktigaste för mig att jag får jobba med något där jag kan påverka, göra skillnad och där min insats bidrar till verklig förändring och optimering, svarar Hjalmar på frågan om han har några drömuppdrag för framtiden. Han vill vara med och påverka och göra skillnad och just nu får han i allra högsta grad gör det. Hjalmar är med och tar raka vägen mot en bättre morgondag.

 


Sigma Industry erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom områden som produktutveckling, ergonomi och design, processteknik, beräkning, produktionssystem och projektledning. Sigma Industry består av Sigma Industry South, Sigma Industry West och Sigma Industry East North.

Besök Sigma Industry East North at sigmaindustryeastnorth.se
Visit Sigma Industry South at sigmaindustrysouth.se
Visit Sigma Industry West at sigmaindustrywest.se

 

 

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen antar vi att du accepterar att vi använder cookies. Läs mer här.

Jag fattar