Allt från cirkulärt tänkande till optimering av lastbilsmotorer och skolköksgrytor

Vi fortsätter vår resa för att träffa och lära känna fler av våra experter på en bättre morgondag. Den här gången tar vi oss till den kungliga huvudstaden. Här ska vi träffa morgondagsexperten som är en av åtta produktutvecklingsingenjörer i en grupp som vet allt om hur man löser problem och optimerar allt från produkter till produktionslinor.

Våren börjar kännas i luften när vi rör oss sydväst från Centralen och landar på Liljeholmen där vi stämt träff med Görel Wirenborn, den unga ingenjören som lyckades tajma sin examen mitt i en pandemi. En arbetsmarknad, som under vilken annan period hade skrikit efter Görels kompetens, var plötsligt något försiktig och avvaktande. Så när Görel tagit sin examen som ingenjör i design och produktutveckling vid Kungliga Tekniska högskolan våren 2020, ekade det tomt i lådan med jobberbjudande.

Vad gör då en nyexad ingenjör som är lite av en mångsysslare, är kreativt lagd, har ett brinnande konstintresse och är en fena på att sticka? Hon skulle kunna förkovra sig i huvudstadens konstmuseer och garnbutiker eller umgås med sina kurskamrater som också hamnat mitt i jobbstiltje. Men så fungerar ju inte en ingenjör. I alla fall inte Görel, hon vill ju jobba som ingenjör, inte fika. En härlig inställning som dock tar henne bort från hennes älskade hemstad och hon hamnar på den skånska slätten närmare bestämt på Sturup, den stora gula byggnaden som även kallas Malmö Airport. LFV hade en plats för henne som valideringsingenjör.

Men när sedan ett jobb som produktutvecklingsingenjör dök upp på Sigma Industry East North hemma i stan, var valet enkelt. Det var ju det här hon hade utbildat sig för, det här hon ville jobba med. – Jag ska ärligt säga att det var jobbet som lockade och inte arbetsgivaren. Jag hade inte så mycket koll på Sigma. Det har jag nu och känner redan hur mina möjligheter att utvecklas är stora och mina ambitioner tas på största allvar, säger Görel om sin arbetsplats.

Görel Wirenborn, Sigma Industry East North

Innan ingenjörsstudierna närde Görel en dröm om att jobba med rymdteknik och/eller produktdesign. Och allt började i hennes kärlek till naturvetenskapen. Hon älskade matematik och det var det som ledde henne till tekniken. – Jag undrade för mig själv när jag yngre, vad jobbar man egentligen med om man älskar matte? Sen när jag satte mig in i vad en ingenjör gör så var det ganska självklart vad jag skulle läsa till, säger Görel om hur hon hamnade på KTH.

Görel är en av åtta i en produktutvecklingsgrupp som jobbar med en rad olika uppdrag. Och beroende på var i processen de är så blir det olika mycket tid ute hos kunderna. Deras arbetsuppgifter omfattar hela projektcykeln, att sälja in sig själv, hitta och offerera uppdragen och genomföra dem. En varierad vardag som kräver olika kompetenser i olika situationer. – I min grupp är alla vi åtta både säljare och ingenjörer. Det är verkligen ett härligt varierande drömjobb jag har, där jag ena dagen skriver offerter, den andra jobbar med koncept och prototyper för att en annan dag dra på overallen i verkstan för att montera något vi tillverkat, säger Görel.

Det är verkligen ett härligt varierande drömjobb jag har, där jag ena dagen skriver offerter, den andra jobbar med koncept och prototyper för att en annan dag dra på overallen i verkstan för att montera något vi tillverkat.

Just nu jobbar Görel och gruppen mycket med utvecklingsavdelningen på en av landets ledande lastbilstillverkare. Där har hon varit med och tagit fram en testrigg som mäter flödet av luft och avgaser i lastbilsmotorer. Testriggen samlar in data som sen analyseras och skickas tillbaka till designavdelningen som med den informationen kan finjustera, ändra och göra motorn bättre, effektivare och renare. Görel älskar kemin som uppstår när en grupp som verkligen älskar det de gör, jobbar ihop. – Vi sticker ut lite vid de tillfällen när det bara är vi kvinnor i gruppen som kommer ut på ett uppdrag. Men det varar inte så länge, för vi älskar alla att vara i forskningsmiljön och den härliga stämningen det blir när vi nördar samlas. Och det är det som betyder något, säger Görel.

Görel Wirenborn, Sigma Industry East North

Förutom optimering av motorer blir det också en hel del uppdrag som innebär att ta fram produktionshjälpmedel för industrin. Görel och hennes kollegor får även se över hela produktionslinor och optimera dem utifrån aspekter som hållbarhet, ergonomi och ekonomi. – Oavsett vilken bransch egentligen så finns det oändliga möjligheter till förbättringar i produktionen. Saker som man inte hade en tanke på för 50 år sen är nu överst på prioriteringslistan, säger Görel om hur ny teknik och andra tankebanor skapar nya och bättre sätt att producera på. – Vi jobbar till exempel med ett företag som bland annat gör kokgrytor till skolkök och storhushåll. Att bereda hundratals portioner är ett tungt arbete och vi har fått i uppdrag att förbättra ergonomin och därmed även arbetsförhållandena för skolkökspersonalen, säger Görel när hon berättar om de tvära kasten mellan ergonomiska grytor och effektiva lastbilsmotorer.

Oavsett vilken bransch egentligen så finns det oändliga möjligheter till förbättringar i produktionen.

Görel och hennes kollegor ser ljust på framtiden där deras kompetens och erfarenheter även i fortsättningen kommer att vara starkt eftertraktade. Det finnas ett jättebehov av effektivisering och optimering av industrin men också övriga samhället. De ser också med spänning på alla möjligheterna som finns i den traditionella industrin där det finns massor av fantastiska produktionslinor som kan bli ännu bättre, säkrare, bekvämare att jobba med och oändligt mycket effektivare. – Det är en tacksam uppgift att jobba med produktutveckling i vår bransch. Produktionslinorna må vara gamla men plattformarna och grundtanken är ofta lysande, vilket gör potentialen för förbättring ännu större, säger Görel om hur smarta men små ändringar kan göra stor skillnad.

Görel Wirenborn, Sigma Industry East North

Görel och hennes grupp är verkligen experter på en bättre morgondag. De jobbar nästan uteslutande med uppdrag där hållbarhetsaspekten är en av de viktigaste parametrarna. Industrin är på väg att tack vare effektiviseringen bli renare. Där de går från fossilt till elektriskt och där även tryckluftsverktygen, som är riktigt krävande energibovar, ersätts av elverktyg. Omställning av industrin kommer att göra den renare och mer hållbar. Det är inte gratis, långt ifrån, men på sikt blir det hållbart även ekonomiskt. – Teknik kan absolut vara bra men man räddar inte världen genom att göra fler grejer, trots att de kanske ter sig smarta och klimatvänliga. Jag tror mer på att jobba cirkulärt, ta hand om och omvärdera ”gamla” lösningar och bli bättre på att förlänga maskiner och produkters livscykler, säger Görel om att teknik är lösningen på framtidens utmaningar och orimligheten i att hyr-elsparkar bara har en livslängd på tre månader.

Teknik kan absolut vara bra men man räddar inte världen genom att göra fler grejer, trots att de kanske ter sig smarta och klimatvänliga. Jag tror mer på att jobba cirkulärt, ta hand om och omvärdera ”gamla” lösningar och bli bättre på att förlänga maskiner och produkters livscykler.

Alltid när vi pratar med morgondagsexperterna om deras ”drömuppdrag” så får vi svaret att de har det nu. Görel är inget undantag men vill ändå specificera sig något. Drömmen är att hela tiden få jobba med riktigt spännande, komplicerade uppdrag och industrier som hela tiden utmanar henne. Ett sådant uppdragen som är kopplade till arbetet med elektrifieringen av fordonsindustrin, där de har klara mål med att hitta lösningar som ligger långt bort från det fossila. Som ger en väl inoljad bransch en renare framtid

Samtidigt som Görel brinner för att utveckla och optimera lösningar för sina uppdragsgivare inom industrin så vill hon själv fortsätta att utvecklas. Både som person och som ingenjör. Och hon gillar att vara en i skaran av experter på en bättre morgondag. – Jag ser ”expect a better tomorrow” som ett löfte, inte bara till våra kunder, utan även till mig som anställd. Att här får jag möjlighet att utvecklas karriärmässigt. Sen gillar jag inställningen, för att om man uttalar att något ska bli bättre, då vill i alla fall jag ta min del av ansvaret för att det ska bli så, säger Görel om att förvänta sig en bättre morgondag.

Stunden med Görel närmar sig sitt slut och vi ber att få tacka för de tvära och spännande kasten mellan produktutveckling av dieselmotorer, grytor, elektrifiering av fordonsindustrin och cirkulärt tänkande.

 

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen antar vi att du accepterar att vi använder cookies. Läs mer här.

Jag fattar